BRAZILIAN POPULAR MUSIC HOMAGE TO ADONIRAN BARBOSA
Son of Italian immigrants from Venice, Adoniran
Barbosa his real name was João Rubinato) was born in Valinhos, São Paulo, in 1910. His
activities in the artistic field have involved many fronts: in radio he worked as speaker,
show-man, radiosoap actor and comedianthis one also in television some years later.
As "samba" composer he first appeared in the 40's.
Adoniran Barbosa, the most original of the São Paulo's
samba composers, has depicted that city through songs of naive melodies and Lyrics of
spaghetti style. The great originality of his works consists of mixing the ill spoken
Portuguese of lower classes to the mispronounced popular language product of the melting
pot formed by immigrants from different countries notably the Italians (reason of his
spaghetti style, in a certain measure comparable in literature to the pre-modernist poet
Juó Bananére, also born in São Paulo). A mix of humor and melancholy marked the way he
sang the dramas of popular, humble and suffering characters living throughout the violence
brought by the urbanization process.
Those characteristics are present in the great classics
of the Brazilian popular music he has composed such as: "Saudosa Maloca",
"Samba do Arnesto", "Trem das Onze", "Iracema", "Tiro
ao Álvaro". Among the less known works, Adoniran has composed a song with Vinicius
de Moraes"Bom Dia, Tristeza", first recorded by Aracy de Almeida. His
major interpreter was the vocal-instrumental group "Demônios da Garoa", but
many other singers have sung his songs such as the most recent generation of the Brazilian
Popular Music: João Gilberto, Gal Costa, Elis Regina, Rita Lee and João Bosco. Adoniran
died in São Paulo in 1982.
Together with Paulo Vanzolini, Adoniran Barbosa is the
greatest name of the history of "samba" in São Paulo and one of the greatest of
the country.
CARLOS RENNO Composer and Journalist Co-ordinator of
Music Museum of Image and Sound of São Paulo
MUSICA POPULAR BRASILEIRA
HOMENAGEM A ADONIRAN BARBOSA
Filho de imigrantes italianos vindos de Veneza, Adoniran
Barbosa (João Rubinato foi seu verdadeiro nome) nasceu em Valinhos, interior de São
Paulo, em 1910. No campo artístico humorista funçãosua atuação foi diversificada. Em
rádio trabalhou como locutor, animador, ator de radionovela e humoristafunção que
exerceu mais tarde também na televisão. Como compositor de samba ele começou a aparecer
nos anos quarenta.
Adoniran Barbosa, o mais original dos sambistas
paulistas, retratou São Paulo com músicas de melodias ingênuas e letras criadas em
estilo macarrônico. A grande originalidade de sua obra reside no fato de ter mixado o
português mal falado das classes baixas à linguagem popular estropiada, íruto do
encontro de diversos grupos de imigrantes, notadamente o italiano (deste o seu
macarronismo, em certa medida associável, no campo literário, ao de um poeta
pré-modernista também de São Paulo, Juó Bananére). Um misto de humor e melancolia
marcou a forma com que ele cantou os dramas de personagens populares humildes e sofridos,
em meio à violência do processo de urbanização.
Características como essas estão presentes nos grandes
clássicos do cancioneiro brasileiro que criou: "Saudosa Maloca", "Samba do
Arnesto", "Trem das Onze", "Iracema", "Tiro ao
Álvaro". Entre outros parceiros menos conhecidos, Adoniran chegou a compor uma
canção com Vinicius de Moraes"Bom Dia, Tristeza", gravada
inicialmente por Aracy de Almeida. Seu principal intérprete foi o conjunto
vocalinstrumental Demônios da Garoa, mas vários outros artistas cantaram músicas suas,
entre eles nomes das gerações mais modernas da MPB: João Gilberto, Gal Costa, Elis
Regina, Rita Lee e João Bosco. Sua morte ocorreu em São Paulo, em 1982.
Ao lado de Paulo Vanzolini, Adoniran Barbosa é o maior
nome da história do samba em São Paulo e um dos maiores do Brasil.
CARLOS RENNÓ Compositor e Jornalista, Coordenador
de Música do Museu da Imagem e do Som de São Paulo
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